POPULARNE ZAKWASY – CZYM TAK NAPRAWDĘ SĄ I CZY POWINNY BYĆ WYZNACZNIKIEM EFEKTYWNEGO TRENINGU?

MoveGym | Nawyk - metoda na wytrwałość
Początek Nowego Roku, to dla wielu z nas czas postanowień, które mają wprowadzić pozytywne zmiany w naszym życiu. Jest to popularny moment na zaczęcie przygody z aktywnością fizyczną czy odpowiednim sposobem odżywiania. Pozostaniemy blisko tych tematów z racji w branży w jakiej funkcjonujemy, lecz przedstawione poniżej konkretne schematy działań, z powodzeniem sprawdzą się w różnych dziedzinach życia. Z reguły wszyscy szukamy motywacji, która prawdopodobnie będzie chwilowa, gdyż jest silnie zależna on naszego obecnego stanu emocjonalnego. Wraz z momentem opadnięcia emocji, obniży się również poziom motywacji i istnieją duże szanse, że właśnie w tym momencie odpadniemy. Niektórzy na starcie wyznaczają cel, który ma pomóc wytrwać często w tej niełatwej drodze. Wydaje się to prostą sprawą, ale nie do końca tak jest. Składa się na niego wiele czynników, które jak niedługo się okażę są bardzo istotne. Okazuję się, że szukanie motywacji oraz niepoprawne wyznaczenie celu, mogą być powodem przez które nie uda się nam zrealizować postanowień. No dobra, przejdźmy do rzeczy, zanim się zanudzicie. Popieramy pewną, idealną kolejność procesów, których poznanie i zrozumienie pozwoli wzmocnić w sobie wytrwałość. Na tyle silną, aby koniec końców osiągnąć wyznaczony cel, który przełoży się na poprawę jakości życia. CEL -> DZIAŁANIE -> MOTYWACJA -> NAWYK

1. JAK ODPOWIEDNIO WYZNACZYĆ CEL?

Cel powinny charakteryzować 3 główne czynniki, powinien on być: – realny – często wyznaczamy sobie cele, które są wręcz nierealne do osiągnięcie, a potem dziwimy się, że nie udało nam się go zrealizować. Podając konkretny przykład na osobie, która chce zrzucić zbędne kilogramy. Realnym celem będzie np. chcę schudnąć 2 kg w miesiąc, z kolei nierealnym celem byłoby np. chcę schudnąć 10 kg w miesiąc. – mierzalny – musimy mieć kontrolę jego postępów. Na powyższym przykładzie taką kontrolą może być np. pomiar obwodów ciała czy kontrola wagi.określony w czasie – po to, abyśmy się go kluczowo trzymali oraz czuli małą presję czasu, bo jeżeli wyznaczymy sobie np. że schudniemy te 10 kg w rok, to prawdopodobnie będziemy odwlekali w czasie. Jeżeli trzymalibyśmy się powyższego celu, że zrzucimy 2 kg w miesiąc, to ten czas szybciej nasz zweryfikuje i łatwiej nam będzie utrzymać te założenie w krótszym terminie, aby potem podejmować kolejne kroki.

2. DZIAŁANIE.

Po odpowiednio wyznaczonym celu, zabieramy się do działania. Robimy pierwsze posiłki, które zabierzemy do pracy, zamieniamy słodkie napoje na wodę czy wybieramy się na siłownię. To właśnie te pierwsze czynności, zapoczątkowane i powtarzane systematycznie, jako działanie będą kształtowały w nas motywację, a nie odwrotnie.

3. MOTYWACJA

Motywacja, jest czymś chwilowym, także prawdopodobnie różne hasła czy filmy motywacyjne, zadziałają na moment, może akurat wtedy podejmiemy decyzję, że wychodzimy na trening, ale zdarzy się to pewnie parę razy i koniec. Jeżeli zaczniemy działać, zobaczymy pierwsze efekty, poczujemy się silniejsi lub po prostu będzie nam to sprawiało przyjemność, takie aspekty będą nas właśnie motywowały.

4. NAWYK – JUŻ WYGRAŁEŚ?

Jeżeli uda nam się powtarzać systematycznie daną czynność istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że stanie się ona naszym nawykiem, a to bardzo dobra informacja! Oczywiście wymaga to od nas czasu i już na starcie wytrwałości, ale metoda małych kroków może doprowadzić do tego wielkiego momentu. Jeżeli uczęszczanie na siłownię lub odpowiednie odżywanie stanie się naszym nawykiem, jest to jednoznaczne z tym, że traktujemy tę czynności, jako normalne, naturalne. Nie sprawiają nam one już żadnego problemu, a wręcz przeciwnie nawet nie wyobrażamy sobie, żeby tego nie robić. Przychodzi to dość łatwo, coś jak mycie zębów, bierzemy szczoteczkę każdego rana i szorujemy, podobnie z treningiem, pakujemy torbę i bez zastanowienia jesteśmy na treningu. Opisany proces jest długi, niełatwy i dość zawiły. Pokazuje ona trochę, że nasza głowa odgrywa sporą rolę w realizowaniu postanowień. Zaakceptowanie ciągłości tych zadań pozwoli zrozumieć oraz odpowiednio przygotować się na drogę, którą musimy pokonać. Już wiecie, jak odpowiednio kształtować cel. Następnie, że musicie podjąć konkretnie działanie, tak aby wytworzyło w Was motywację, a powtórzenie tego procesu w sposób systematyczny pozwoli Wam zbudować nawyk, który finalnie sprawi, że cel który na początku nie należał do najprostszych stał się normalnością i możecie zabierać się za kolejne wyzwania!

Umów się na bezpłatny trening!

Zapraszamy do Movegym, najlepszych treningów z trenerem w Trójmieście.